‘De derde Wereldoorlog is al bezig’

Op 7 oktober werd Poetin 63 jaar. Op diezelfde dag vuurde het Russische leger vanaf vliegdekschepen in de Kaspische Zee een groot aantal raketten af op IS en andere rebellen in Syrië ter ondersteuning van het regime van Assad. De Amerikanen werden niet vantevoren gewaarschuwd. Die dag kreeg Aleksej een triomfantelijke mail van een Russische kennis uit Moskou: ‘Onthoud deze dag. Vanaf vandaag is alles anders. Er is een einde gekomen aan de monopolaire wereld. Rusland is terug op het wereldtoneel.’

Mijn gesprek met Aleksej (35), geboren en getogen in Marioepol, is wel zo ongeveer het somberste dat ik de afgelopen drie weken in Oekraine heb gevoerd. Jullie snappen niet wat er aan de hand is, zei hij, de Derde Wereldoorlog is al bezig. ‘Poetin daagt Obama uit. Dat moet wel fout gaan. Hij bereidt zich allang voor op die oorlog. Nu heeft hij zijn spierballen laten zien.’

Aleksej is een jonge zakenman in de frontstad Marioepol die de moed verloren heeft. Een jaar geleden had hij nog hoop dat alles goed zou komen. Na een korte ongelukkige loopbaan als technicus bij Azovstaal begon hij een computerzaakje dat uitgroeide tot een bedrijf dat automatiserings-en moderniseringsprojecten deed voor industriële bedrijven. Maar nu de economie is ingestort lopen die bedrijven op hun laatste benen. Een jaar lang reisde hij het land af om zijn diensten aan te bieden. ‘Jullie hebben geen idee hoe afhankelijk de Oekraïense industrie is van Rusland. Die banden zijn nu verbroken, maar met het Westen kunnen wij niet concurreren.’

Machinefabriek Azovmasj in Marioepol, die uitsluitend aan Rusland leverde, is failliet. Autofabriek Avtozas ligt stil omdat de toeleveranciers in de Donbas gevestigd zijn en omdat Oekrainers geen auto’s meer kunnen kopen. Het enorme Joezjmasj in Dnepropetrovsk, dat raketmotoren maakte voor Rusland, is zo goed als failliet. ‘Bij Joezjmasj zat ik tegenover volwassen kerels met trillende lippen, die hun levenswerk in duigen zien vallen. Er vindt een complete de-industrialisatie van Oekraine plaats.’

Bij Joezjmasj hebben ook de ‘Amerikossen’ , zoals hij de Amerikanen nijdig noemt, een klap uitgedeeld. De fabriek had een raketmotor geleverd, maar die faalde in de ruimte, dus nu eisen de Amerikanen geld van Joezjmasj. Ze verbraken hun contract.

Maar ook over de regering in Kiev heeft Aleksej geen goed woord over. Porosjenko noemt hij ‘een clown’ en de oligarchen zijn uitsluitend bezig hun concurrenten uit de weg te ruimen. Oekraine staat voorlopig niets goeds te wachten. ‘Waarom heeft Porosjenko zijn chocoladefabriek in het Russische Lipetsk niet gesloten? Hij verdient daar lekker door terwijl wij in oorlog zijn met Rusland. Bovendien laat hij zich chanteren: de Russen stuurden volgens hun beproefde racket-concept de belastinginspectie langs, compleet met een inval met gemaskerde commandotroepen. Nu is die decentralisatiewet aangenomen en laten ze hem weer met rust. Maar decentralisatie is uitsluitend in het belang van Rusland: als de Donbas een status aparte krijgt staan straks alle regio’s daarvoor in de rij. Dat is het einde van de eenheidsstaat Oekraine.’

Toen Poetin ergens in de zomer besloot om Novorossia te laten zitten, zegt Aleksej, koos hij een andere  strategie: afknijpen. ‘Als het met geweld niet lukt, zorg dan dat het land in armoe wegzinkt, dan kun je het vanzelf weer met geld koloniseren. Poetin wil Oekraine absoluut terughebben als protectoraat, vanwege de vruchtbare landbouwgrond en om geopolitieke redenen. Mijn kennissen in Moskou zeggen tegen mij: smeer hem, kom hier werken. Laat Oekraine barsten, dat land is dood.’

Wat ga je doen? vraag ik hem. Wil je wonen in het land dat jouw eigen land kapotmaakt? ‘Ik heb een dochter die moet eten. Mijn vrouw is bij me weggelopen omdat ik het afgelopen jaar alleen maar op reis was op zoek naar werk. Ik heb voor haar op mijn knieën gelegen. Een mens woont daar waar zijn ijskast vol is. Ik wil mijn vrouw terug.’

 

Geef een reactie

