Filmregisseur Sokoerov: VS en Rusland zijn als buren die wedstrijddrinken in het trapportaal

Sok-01

Een lezer van dit blog vroeg mij dit interview met de Russische regisseur Aleksandr Sokoerov op mijn blog te vermelden ‘als u zo objectief wilt zijn? Of plaatst u alleen uw mening en Oekraïense propaganda?’, voegde hij er gepikeerd aan toe. Ik vraag mij af of hij mijn blog leest. Maar ik wil hem graag ter wille zijn, want het is een interessant, maar weinig opwekkend interview, getiteld ‘Alles verandert in chaos’. Helaas is het in het Russisch en ontbreekt mij de tijd om het helemaal te vertalen. Ik zal er de hoofdpunten uit halen.

Sokoerov, die naam maakte met films als De eenzame stem van de mens, Faust, Moeder en zoon en Russian Ark, zegt het conflict om Oekraïne al 6 jaar geleden voorspeld te hebben. Dat kan ik niet controleren, maar ik neem aan dat het klopt. De interviewer vraagt hem of Poetin zich niet in een doodlopende steeg heeft gemanoeuvreerd. De enige uitweg is Oekraïne bezetten of de separatisten te verraden. Maar volgens Sokoerov is in de politiek alles mogelijk. Alles moet gedaan worden om aan deze situatie een einde te maken, zegt Sokoerov. ‘Die troepen [hij bedoelt de Russische] moeten teruggetrokken worden, het grondgebied moet teruggegeven worden aan Oekraïne. Maar ik maak me zorgen over wat er dan gaat gebeuren met een bepaald deel van de bevolking, die op de een of andere manier dat idee van zelfbeschikking heeft ondersteund.’

Hij zegt tientallen brieven te krijgen van jonge Russen (onduidelijk is of hij bedoelt in Oekraïne) die bang zijn dat de Oekraïners zich op hen gaan wreken. Op de vraag of het nationalisme in Rusland gevaarlijk is, zegt hij daar niet al te veel waarde aan te hechten. Een overheid in een land waar de politieke situatie zeer gespannen is zal alle middelen tot zelfbehoud gebruiken, zegt de regisseur. Nationalisme is een ventiel dat geopend en gesloten kan worden. ‘Dat zien we ook aan het voorbeeld van Oekraïne’. ‘Ieder nationalisme, ieder radicalisme is tegen de staat gericht. En de staat moet daarmee vechten. […] Een groot deel van de bevolking houdt er inderdaad dergelijke ideeën op na en steun wat er in het land aan de hand is. Ik denk dat de mensen zich vergissen. Velen willen niet analyseren of nadenken over wat er aan de hand is. Anderen zijn er niet toe in staat. Dat zijn er in ons land heel veel, omdat men hen dwingt zich bezig te houden met dingen waar ze geen invloed op hebben. […] Een dergelijke heftige politisering van het leven is verboden omdat er geen dempende pluriforme politieke partijen in ons land zijn. Daarom is het onjuist dat die politisering met behulp van de tv en de pers wordt opgewarmd.’

Gevraagd naar het schisma in de culturele elite [over de Oekraïnecrisis] verwijst Sokoerov naar de sovjetperiode. ‘Met welk fanatisme stortten mensen zich op Sjalapin, op Sjostakovitsj, op Solzjenitsyn, hoe hebben ze die mensen verpletterd en te gronde gericht. Wat vandaag opvalt is de mate van cynisme een die walgelijke hypocrisie van sommige culturele personen…. en trouwens: let maar eens op dat allen die die morele grens overschrijden in creatief opzicht achteruit hollen. Ik zal geen namen noemen, we kennen ze allemaal, het is de absolute creatieve degradatie. Dat is de straf voor hun huichelachtigheid.’ Sokoerov wijt het aan de macht van het geld, die in Rusland groter is dan in Europa en de VS.

De westerse sancties doen Sokoerov denken aan twee buren, die elkaar in drankgebruik overtreffen. ‘De Amerikanen doen voor ons niet onder. Wat met hun inspanning is veroorzaakt in het Midden-Oosten, in Irak, is aanzienlijk omvangrijker dan al onze fouten met betrekking tot Oekraïne. Zij hebben geen recht van oordelen. Het is treurig dat de Europeanen zich niet kunnen losrukken van die psycho-politieke, psycho-economische druk.’ Onder het communisme waren de internationale verhoudingen eerlijker, zegt Sokoerov. ‘Nu is die bipolariteit er niet en als gevolg wordt het allemaal een chaos. De grenzen zijn vervaagd. Vandaag bellen ze mekaar, morgen bellen ze niet. Daarna bellen ze weer wel, maar we weten niet waarover ze praten. De stenogrammen worden nooit gepubliceerd. Onbegrijpelijk waarom dat staatsgeheim is.’

De vrees bestaat, zegt de journalist, dat na Poetin een griezelige nationalist de macht overneemt. Sokoerov is daar niet zo bang voor. Na Poetin komt er iemand die ‘nog voorzichtiger zal zijn dan hij’. Het grootste probleem wordt Tsjetsjenië, ‘want daar tikt een tijdbom met een geheim mechanisme, daar is de criminaliteit en militarisering kolossaal.’ Als er een machtswisseling komt, sluit Sokoerov niet uit dat er een man met andere opvattingen aan het roer komt. ‘Het belangrijkste is dat hij begrijpt dat je in de politiek niet met de machete moet werken, vooral niet in de binnenlandse politiek. Je moet uiterst behoedzaam opereren en honderd keer meer aandacht geven aan de economische situatie in het land. Want de Krim is geen gevaar voor onze buitenlandse politiek, maar door de inlijving kan de economie van Rusland een enorme klap krijgen. Veel Siberische bouwplannen en infrastructuurprojecten gaan de ijskast in, maar ook de cultuur zal er schade van ondervinden. De Krim is een regio waar de mensen nooit gewerkt hebben. Ze verhuurden hun woningen, leefden als renteniers. Er is geen industrie. En de mensen willen stabiliteit, gegarandeerde arbeid, salarissen, sociale voorzieningen. De Krim is een zware last, erger dan de Kaukasus. Ik maak me het meeste zorgen over de economische situatie in het land. Kijk maar, de prijzen zijn al bijna met 25% gestegen. Ik kan al veel levensmiddelen niet meer kopen. Ik kan me daar nog wel aan aanpassen, maar wat gaat er gebeuren als de mensen tegen de winter beginnen te snappen wat er in het land aan de hand is? En het einde is nog niet in zicht.’

http://inosmi.ru/world/20140809/222264080.html

Regisseur Aleksandr Sokoerov
Regisseur Aleksandr Sokoerov

 

 

 

 

 

 

http://inosmi.ru/world/20140809/222264080.html


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s